Nieuws en Discussie


Stukje Sportflits 12-12-2017 - maandag 11 december 2017

Beste dorpsgenoten, 

 

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen ……….. deze gedachte is voor mij leidend geworden in mijn handelen op grond van de levenservaring die ik in de loop der jaren heb opgedaan. Daarom verkeer ik thans in een levensfase waarin ik mensen wil verbinden in het geval er problemen moeten worden opgelost en wil trachten met alle betrokkenen voor het onder de gegeven omstandigheden hoogst haalbare resultaat te gaan. Ik kan U verzekeren dat dit geen eenvoudige zaak is, maar je wel een eindresultaat krijgt dat veel voldoening geeft. Graag kom ik in dit kader nog even terug op de toegankelijkheid van het strand voor mensen met een beperking en rolstoelers. 

 

Eerst per 01-01-2017 ! bestaat de algemene verplichting om gebouwen en bedrijven toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Het betreft hier wet- en regelgeving vooraf zoals onderdelen uit het Bouwbesluit die gaan over de toegankelijkheid en wet- en regelgeving achteraf, afkomstig uit de Wet Gelijke Behandeling plus algemene en specifieke bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek. En dan is er nog NEN 1814 dat over de toegankelijkheid van buitenruimten gaat en o.a. beschrijft hoe steil een hellingbaan mag zijn. 

Er bestaan normen voor de af te leggen afstand in relatie tot de steilheid van de weg en de rustmomenten die middels plateaus om de zoveel meter ingebouwd moeten worden. Lastig is echter dat er geen landelijke wet- en regelgeving bestaat op het gebied van toegankelijkheid van openbare buitenruimten. Wel zijn er richtlijnen van het CROW die verwijzen naar het Handboek voor Toegankelijkheid, waarvan in 2013 de 7e herziene druk is verschenen. Het leidende principe van dit handboek is integrale toegankelijkheid, oftewel dat iedereen zo onafhankelijk en gelijkwaardig mogelijk gebruik van de gebouwde omgeving moet kunnen maken. Dit principe vormt de basis voor eisen die gesteld worden aan buitenruimten en buitenvoorzieningen. 

 

In de Klankbordgroep die door de gemeente Schagen in het leven is geroepen om de uitwerking van de Structuurvisie Petten mede vorm te geven is de toegankelijkheid van het strand voor mensen met een beperking en rolstoelers vanaf het begin steevast onderwerp van gesprek geweest. Vooral vanwege de lange steile weg die afgelegd moet worden om het strand te bereiken en mede omdat vanaf de parkeerplaats bij Zand tegen Zee een hoogteverschil van circa 4 meter overbrugd moet worden. Met de parkeerplaats als vertrekpunt zou naast de gepresenteerde optie van de houten hellingbaan een andere optie kunnen zijn om langs het bestaande talud van de asfaltbaan een contrahellingbaan te maken die uitkomt halverwege de asfaltweg. Wellicht kan dit uit landschappelijk oogpunt voor een betere inpassing zorgen. Hoe we het ook wenden of keren: het nieuw gecreëerde gebied De Hondsbossche Duinen valt niet gemakkelijk te betreden voor mensen met een beperking en rolstoelers. Om de toegankelijkheid voor deze groep mensen zo eenvoudig mogelijk te maken is dus een kwestie van meenemen in de besprekingen tussen de opdrachtgever, ontwerper en aannemer. In het bestek zal rekening moeten worden gehouden met het principe van integrale toegankelijkheid in het geval je de optimale situatie wilt creëren. Deze uitkomst is echter alleen te realiseren door samenwerking van alle betrokken partijen en het inwinnen van advies bij het Gehandicapten Platform Schagen. Of dit laatste is gebeurd weten we niet, maar zou wel logisch zijn geweest. Zoals U inmiddels weet is het de bedoeling om over camping Corfwater een toegangsboulevard naar de dijk te maken. Deze zou je in het kader van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking en rolstoelers geleidelijk naar dijkhoogte kunnen laten oplopen. Een andere mogelijkheid is ook nog om het pad over de Hazedwarsdijk geleidelijk naar dijkhoogte te laten lopen en middels een ecobrug of een tunneltje ring Petten een perfecte flauwe helling te maken. Deze ideeën zijn in de Klankbordgroep geopperd om ons geliefde dorp Petten als badplaats op de kaart te zetten en verkeersonveilige situaties zoveel mogelijk te vermijden. Ook is vanuit de Klankbordgroep richting de gemeente de suggestie gedaan om een apart pad voor bolderwagens en mensen met een beperking en rolstoelers te creëren. Zoals echter bekend mag worden verondersteld is de Klankbordgroep evenals de Dorpsraad Petten een adviesorgaan dat input kan leveren voor een bestek maar hier zelf niet aan meeschrijft en dus af moet wachten wat er uiteindelijk in de praktijk van alle gedane suggesties wordt meegenomen. Het grote probleem op dit moment is echter dat vanwege de aangespannen beroepszaak door vereniging HZL bij de Raad van State er ook het komend jaar geen besluiten genomen kunnen worden over de verdere ontsluiting van het gebied rondom het strand. De keuzes die je maakt m.b.t. de geleiding van de verschillende verkeersstromen zijn afhankelijk van het al dan niet komen van strandrecreatie bij Petten. Nu moet het wel raar gaan wil dit niet gebeuren als we naar de concept provinciale uitwerking voor de kustzonering van Noord-Holland kijken waarin Petten m.b.t. strandrecreatie een prominente plek heeft gekregen, maar zekerheid hebben we hier tot op heden niet over. Het wachten is op de advisering van het Europese Hof van Justitie uit Brussel die in juni 2018 gaat verschijnen over de PAS-wetgeving waarin de uitstoot van stikstof is geregeld. Daarna staan de beroepszaken aangespannen door agrariërs i.v.m. de uitstoot van stikstof op de rol bij de Raad van State en hopelijk is de behandeling van het Bestemmingsplan Kustzone Petten eind 2018 of begin 2019 aan de beurt. Na de uitspraak weten we dan waar we in ons zo geliefde dorp aan toe zijn en kan de verdere uitwerking van de Structuurvisie Petten eindelijk zijn beslag krijgen. 

 

Met hartelijke groet, namens de Dorpsraad Joke Kruit.

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:

Anti-spam 14 + drie = (antwoord in cijfers invullen!)


Terug naar de vorige pagina >